235

هماهنگی متقابل بین مسلمانان و غیر مسلمانان در ایالت مدینه و سیره پیامبر (2). دکتر طارق ایجاز

هماهنگی متقابل بین مسلمانان و غیرمسلمانان در ایالت مدینه و زندگی نامه پیامبر (2)
دکتر طارق ایجاز
خداوند متعال پاداش بیشماری به بشریت عطا کرد اما هرگز از این نعمت ها نام برد اما "بعثت پیامبر مهربانی (2) را نعمت بزرگ خود اعلام کرد" – "نام مقدس پیامبر اکرم (ص) را برای جهانیان رحمت قرار دهید. وی فرستاد: ذات مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) رحمتی برای همه موجودات مانند جن و انسان ، شجره نامه ، حیوانات و اشیا in بی جان به وجود آورد. آرام در بهشت – مسافران مسیرهای ذلت و نابودی ردپای مسیر زیبای عزت و عظمت را درک کرده اند – لطف همیشگی لرد دو جهان چنان عشق و عطوفت بی نظیری را به بشر اعطا کرده است که این عشق را چشیده است. او مزه را چشید و روی پاهای خود افتاد و به قصد قتل از خانه بیرون افتاد.
Sarkar Do جهان در آنجا ، مسلمانان و غیرمسلمانان نیز بر اساس اصول برادری ، انسانیت و ادبیات به یکدیگر نزدیکتر شدند.
مطالعه سیره پیامبر (ص) شواهد و حوادث زیادی را نشان می دهد که نشان می دهد برای نزدیک شدن مسلمانان و غیرمسلمانان به یکدیگر و ایجاد هماهنگی بین این دو ، برای دولت چه اهمیتی قائل شده اند. – یک سوال مهم در بحث این مسئله این است که امروز ، وقتی برخی از جهل ها و سو mis تفاهم های ما در مورد اسلام منجر به فتنه تروریسم شده است ، دشمنان اسلام در تلاشند تا به جهانیان بگویند که اسلام و جهان مدرن یکی است. دو نیروی مخالف وجود دارد – این واقعیت که مسلمانان همه به جز مسلمانان را موجوداتی زائد می دانند و معاشرت با آنها را گناه می دانند – این روزها بسیاری از بحث های نابخردانه و پوچ دیگر در جهان در جریان است. در چنین شرایطی ، ما باید با جستجوی شرح حال پیامبر اسلام راهی برای خود پیدا کنیم و در پرتو زندگی نامه پیامبر اکرم ، باید جهانیان را متقاعد کنیم که پیامبر اسلام (2) به عنوان رحمتی برای همه جهان و شما ( 2) دین خدا نیز برای جهانیان رحمت است.
مقاله مورد بررسی شامل تجزیه و تحلیل مراحل دولت مدینه برای ایجاد هماهنگی بین مسلمانان و غیرمسلمانان در پرتو سیره پیامبر (2) است – تجزیه و تحلیل سند اساسی معروف به منشور مدینه و تجزیه و تحلیل عینی مهم است.
مطالعه تاریخ باستان شهر مدینه نشان می دهد که منطقه بین جبل احد و جبل ایر در 10 مایل مربع ، متشکل از پنج دره حاصلخیز ، مدینیب ، مهزور ، زانونا ، بوتان و قانا گسترش یافته است. این گروه از سکونتگاه ها یثرب نام داشت که با ورود مبارک پیامبر اکرم (ص) به او افتخار ابدی بودن شهر پیامبر اعطا شد. قبایل یهودی غیر مسلمان قبلاً در مدینه مستقر شده بودند. – نظرات بسیاری در مورد چگونگی آمدن یهودیان به اینجا و زمان استقرار آنها وجود دارد ، به عنوان مثال:
1 هنگامی که بنی اسرائیل هنگام حمله به بخت نصر (587 ق.م) متفرق شدند ، گروهی از آنها در مدینه مستقر شدند.
2 پس از حمله به فلسطین در سال 132 میلادی ، هنگامی که یهودیان از وطن خود اخراج شدند ، به مدینه ، تما و وادی القورا و … پناه بردند.
3 همچنین عقیده ای وجود دارد که وقتی دانشمندان اسرائیل و افراد دیگر با شاه از این شهر عبور کردند و نشانه هایی را در تورات در اینجا یافتند که می تواند مهاجرت پیامبر آخرالزمان باشد ، آنها تصمیم گرفتند که در اینجا بمانند. –
درست قبل از ظهور پیامبر اکرم (ص) ، جمعیت مدینه به دو طبقه تقسیم شد – مشرکان و یهودیان ، که در میان آنها اختلافاتی وجود داشت – بنابراین برخی از اعراب و برخی قبایل یهودی در یک طرف ، بقیه عربها و بقیه یهودیان از طرف دیگر قبایل متحد شده بودند و هر از گاهی خونریزی در میان آنها به وجود می آمد.یکی از این نبردها با نام بعث نیز شناخته می شود.
دکتر حمیدالله در "زندگی سیاسی پیامبر اکرم (ص)" نوشته است که در زمان مهاجرت سرکار دو اعلم (1) به مدینه ، یهودیان کمابیش چهل ، پنجاه درصد اما بسیار ثروتمندتر از عرب بودند. Mand بودند – قبایل معروف Qainqa'a ، بنی Nuzair و Qurayzah که همچنین بین خود تقسیم شده بودند – قبیله Qinqa'a به خاطر ثروت خود با افتخارترین شناخته می شد – Qinqaa به معنای زرگر و ظاهرا آنها است مشاغل ساخت جواهرات ، جواهرات فروشی و وام دادن بود – قبیله دیگر بانو نوذیر بود ، نوذیر به معنی درخت یا گیاه تازه است و در واقع این قبیله صاحب باغ ها و باغات و کشاورزی بود – بانو قریظه بسیار مبارز و از نظر تجاری بودند. کفش سازی و کفش فروشی مشاغل قلعه های پایین و پایین نسبت به دو قبیله دیگر بود – این تمایز در خونریزی دیده شد ، یعنی خونریزی بانو قریظه نیمی از بانو نادر بود – ذکر این پیشینه کوتاه هدف افشای این واقعیت است که در آنجا که یهودیان کاملاً در تجارت ، صنعت و کشاورزی در مدینه درگیر بودند ، خصومت و خونریزی متقابل نیز وجود داشته است. بخشی از زندگی اجتماعی N بود – در آنجا که رونق مالی نیز وجود داشت ، فقدان هماهنگی شدیدی نیز وجود داشت – این شرایط هدایت جدیدی برای مسلمانان و غیرمسلمانان برای ایجاد اصول هماهنگی و ایجاد روابط متقابل و دوستانه و ترویج گفتگوی بین ادیان و حل و فصل اختلافات متقابل از طریق مذاکره. همه این برکات از برکات سیره نبوی (1) و برکت مصطفی (2) بود – قانون اساسی بزرگی که در قالب منشور مدینه در میان مردم ایالت مدینه نوشته شده است. این شاهکاری است که حقوق و وظایف مسلمانان و غیرمسلمانان را تعریف می کند و روابط هماهنگ را پایه ریزی می کند.
قاضی سلمان پوری در کتاب "رحمت لعل الامین" خود نوشته است که:
پیامبر اکرم (ص) در اولین سال هجرت خود که وارد مدینه شد ، قصد داشت با همه ملت ها به صورت بین المللی توافق کند تا وحدت ملیت حتی در اختلاف نژاد و مذهب نیز حفظ شود و همه در تمدن متحد شوند. به کمک یکدیگر ادامه دهید. "
مطالعه حقوق غیرمسلمانان که پیامبر اکرم (ص) از سنت مبارک و احادیث خود اعلام کرد و آنها را در عمل اجرا کرد ، نشان می دهد که این فیضان سیره مصطفوی است (1) روابط بین مسلمانان و غیرمسلمانان ساکن مدینه بر اساس ادبیات و احترام ، هماهنگی مذهبی و روابط دوجانبه بود. چند حدیث در مورد حقوق غیر مسلمانان بخوانید.
حضرت ابوبکر (ره) روایت می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود:
"من این پیمان را برای عدم قتل کشتم ، حرم الله علیه و آل جنت."
"خداوند بهشت را برای یک مسلمان که به ناحق یک شهروند غیر مسلمان را می کشد منع خواهد کرد."
حدیثی از صحیح بخاری وجود دارد که از حضرت عبدالله بن عمر و (ره) نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) فرمود:
"من به خاطر بهشت پیمان را نکشتم ، و اگر این کار را بکنی ، پیش قدم چهل راه مشترک خواهی بود."
"کسی که یک شهروند غیرمسلمان را بکشد ، حتی رایحه بهشت را نیز بوی نخواهد داد ، حتی اگر عطر بهشت برای مدت چهل سال احساس شود."
امام ابوعبید قاسم بن سلام بند توافق پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان نجران را در کتاب الخراج نقل کرده است:
"الله و رسول او محمد (ص) برای مردم نجران و متحدان آنها ، ثروت آنها ، زندگی آنها ، سرزمین هایشان ، دین آنها ، افراد موجود و غیر موجود آنها ، اعضای خانواده آنها ، عبادتگاه ها و هر چه در دست آنها باشد ، کم و بیش ، ضامن و مسئول ایمنی همه چیز هستند. "
حفاظت از جان و مال شهروندان غیر مسلمان در ایالت مدینه و دولت اسلامی آنقدر مهم است که حفاظت از اموال آنها به اندازه حمایت از مال مسلمانان مهم است – آسیب رساندن به زبان یا دست و پا به یک شهروند غیر مسلمان. توهین ، ضرب و شتم یا معامله به همان اندازه که برای یک مسلمان غیرقانونی و حرام است ، حرام و حرام است.
امام حسكفيه اين اصل را در الدر المختار بيان فرموده اند:
"برای یک مسلمان واجب است که برای معاشقه به کافه ذی آنا و تحریر برود."
"محافظت از غیرمسلمان در مقابل آزار و اذیت واجب است و سرزنش نسبت به وی ، به اندازه خباعت از یک مسلمان حرام است."
پیامبر اکرم (ص) این تعالیم را در قالب منشور مدینه به گونه ای اجرا کرد که نه تنها همه کلاسهای مدینه به یک وحدت سیاسی تبدیل شده و شرایط آنارشی حاکم بر آن برای مدت طولانی به ثبات سیاسی بلکه ترویج اسلام نیز تبدیل شد. همچنین در جهان عرب تأثیر پایداری داشت که منجر به پایان کفر و شرک شد.
در این قانون اساسی شما به عنوان رئیس دولت شناخته شده اید ، گویی همه مسلمانان و غیرمسلمانان مرکز قدرت های سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ، حقوقی و قضایی تحت این قانون اساسی را به عنوان کاست مبارک خود – اجرای منشور مدینه – تشخیص داده اند. بعداً روابط بین مسلمانان و غیرمسلمانان چنان مستحکم شد که قبایل یهود و مشرک متحدان آنها شدند و همه آنها مسئولیت دفاع از ایالت مدینه را پذیرفتند.
در قالب این توافق نامه ، ایده تساهل ، همزیستی و احترام و عزت با همه طبقات دولت ، آشتی (2) آشتی ، ذهنیت بالا و رهبری معتدل شما پدیدار شد. منشور مدینه امکان ایجاد جامعه ای عادلانه و منصفانه را در ایالت مدینه فراهم می کرد. پیش از این به دلیل اختلافات و تناقضات مذهبی و اجتماعی ، هر قبیله بر اساس آداب و رسوم و آداب خاص خود تصمیم می گرفت. پیامبر (ص) تمام قبایل مسلمان و غیرمسلمان ساکن مدینه را در وحدت سیاسی متحد کرد و آنها را به یک ملت تبدیل کرد ، از این رو همه احزاب متوجه مسئولیتهای خود شدند. او (ص) فرمود:
"آنها از میان مردم یک ملت هستند."
"طرفین منشور مدینه یک وحدت سیاسی جداگانه علیه مردم جهان خواهند داشت."
وی همچنین ایده احترام به آداب و رسوم و قوانین مردم محلی را برای ایجاد نظم در سطح ملی ارائه داد. حارث ، بانو سعیده ، بانو جاشم ، بانو نجار ، بانو عمرو و بانو اوس برای پرداخت هزینه های خونریزی به قوانین قبیله ای خود عمل می کنند.در پرتو این قانون اساسی ، همه احزاب موظف به دفاع از یکدیگر هستند.
"ون بینهام النصر علی از جنگ اهل صحیفه"
"و هر کسی که علیه این قانون اساسی بجنگد می تواند به یکدیگر (یهودیان و مسلمانان) کمک کند."
آزادی مذهبی همچنین برای تمام اقلیت های ساکن ایالت مدینه تضمین شد ، اما آنها همچنین موظف به رعایت قانون اساسی بودند و به هر طریقی قانون اساسی و قانون اساسی را نقض می کردند و یا باعث ایجاد فتنه در جامعه می شدند. ایجاد نمی کند
در حالی که او طبقات مختلف مدینه را در یک وحدت سیاسی متحد کرد ، اما آزادی مذهبی کامل را به هر طبقه اعطا کرد و دخالت در امور دینی یکدیگر را منع کرد.
"یهودیان بنی عوف ، امت با ایمانداران ، برای یهودیان ، برای آنها و برای مسلمانان."
"و یهودیان بنی عوف وحدت سیاسی با م theمنان ، دین آنها برای یهودیان و دین خود برای مسلمانان را تشخیص می دهند."
این دولت عالی در ایالت مدینه یک گام بی نظیر و منحصر به فرد بود که تمام طبقات شهر مدینه را در یک هماهنگی مهم و متقابل متحد کرد. متفکران غیر مسلمان نیز این واقعیت را تصدیق کردند که ملتی از خرد و بصیرت از هم پاشیده است. این کار شما (1) ایجاد وحدت و هماهنگی با خدا بود ، بنابراین سر توماس آرنولد در کتاب خود ، موعظه اسلام می نویسد:

"ما می توانیم درک کنیم که چگونه محمد می تواند خود را در مدینه مستقر کند به عنوان رئیس یک گروه بزرگ و فزاینده از طرفداران که به او به عنوان رئیس و رهبر خود نگاه می کنند و هیچ مقام دیگری را تصدیق نمی کنند … بدون هیجان و احساس عدم امنیت یا هر ترس تجاوز به مرجع شناخته شده ".
در این شرایط ، ما می توانیم بفهمیم که چگونه محمد (ص) اقتدار خود را به عنوان رهبر افراد مختلف در مدینه (که جلوه ای از بصیرت سیاسی کامل وی است) ادعا کرده و مردم همه این کارها را انجام داده اند. او بدون هیچ احساس ناامنی یا اجبار دولت چه کاری انجام داد؟
R. A. Nicholson ، در کتاب خود یک تاریخ ادبی از اعراب ، می نویسد:
"محمد اولین مراقبت این بود که واقعیت های ناامیدکننده را بدون شهر آشتی دهد و قانون و نظم را در میان عناصر ناهمگنی که توصیف شده اند ، معرفی کند."
"پس از آمدن به مدینه ، اولین کار محمد (ص) ایجاد هماهنگی بین طبقات مختلف درون شهر و برقراری آرامش و نظم در میان عناصر مختلف بود."
شهادتهای بیشماری دیگر وجود دارد که متفکران و نویسندگان غیرمسلمان بدون شک نقل کرده اند – به طور خلاصه می توان گفت که وقتی بشریت به گروههای مختلف تقسیم می شود ، طبقات ، صلح ، عشق ، برادری ، هماهنگی مذهبی. اگر ارزش های هماهنگی ، برادری ، ایثار و عطوفت از بین برود ، بشریت باید به مدل مدینه بازگردد. دستورالعمل راهنمایی و اصلاح همه طبقات بشری وجود دارد. بنابراین ، بشریت به قانون اساسی مصوب دولت مدینه نیاز دارد که می تواند نفرت را از بین ببرد و شکافها را از بین ببرد و بشریت را به هم نزدیک کند – به ویژه مسلمانان باید با مطالعه زندگی نامه پیامبر عزیزش (ص) برای جهانیان روشن کنند که اسلام یک دین جهانی است که آموزه های اساسی در مورد صلح ، تحمل ، احترام و عشق است – به همین دلیل است که اسلام برای هر انسانی ، برای هر جامعه و هر عصری آمده است.